Kodekraft

Et undervisningsprogram om programmering og energikilder som er skreddersydd for 9. og 10. trinn! Kodekraft kan enten gjennomføres digitalt, på din skole eller ved et besøk på et vitensenter. Ta kontakt med ditt vitensenter for å avtale tid og sted!

Les mer om undervisningsprogrammet

Meld klassen din på kodekraft

Bli med på Kodekraft

Kunnskap om programmering kan bli særdeles viktig for dagens ungdomsskoleelever i årene som kommer. I undervisningsprogrammet Kodekraft skal elevene bygge et eget spill, steg for steg, samtidig som de må løse spennende og morsomme oppgaver knyttet til innvirkningen som koding har på samfunnet vårt.

Den digitale dobbelttimen som danner grunnlaget for Kodekraft ledes av en dyktig formidler fra et vitensenter, som i veileder elevene fra start til slutt. Undervisningsprogrammet er utviklet spesielt med hensyn til læreplanene for trinnet, både med koding og energikilder som tematikk.

Morgendagens helter-kampanje

Kodekraft tilbys gratis til både 9. og 10. trinn i skoleåreåret 2023/2024. Siden oppstarten i 2020 har svært mange skoler fått øynene opp for dette digitale tilbudet som gjenomføres enten via videolink i klasserommet eller som også er tilrettelagt for hjemmeskole. Dette skoleåret er det også mulig å gjennomføre Kodekraft ved et besøk hos et vitensenter. Ta kontakt med ditt vitensenter for å booke tid.

Mars 2021 gikk også startskuddet for en ny Kodekraft-kampanje fra Equinors talentprogram Morgendagens helter, hvor fokuset er på «koderne» som fremtidens helter.

Les mer på morgendagenshelter.no »

Om prosjektet

Kodekraft er utviklet med støtte fra Equinors talentutviklingsprogram Morgendagens Helter, hvor hensikten er å løfte frem unge talenter innenfor realfag, kultur og idrett.

Med INSPIRIA science center som koordinator, har ti norske vitensentre i felleskap satt sammen et digitalt undervisningsopplegg som gir elevene økt kunnskap om teknologi, algoritmisk tenkemåte og programmering, samt aktuelle energiutfordringer. Vitensentrenes formidlere leverer undervisningsopplegg til skolene i sine respektive regioner.

Les mer »

Equinors kodespill

Equinor har laget et kodespill: Elektronsene leter etter energi, og du må hjelpe dem med å komme seg til batteriet? Test det ut her »

Sigurd er formidler av Kodekraft

Kunnskap om kode gir uendelige muligheter

– I løpet av 90 minutter lærer vi 14- og 15-åringer basen de trenger for å kunne lage sitt helt eget spill, forklarer Sigurd som er en av flere formidlere som loser elevene gjennom det digitale skoleprogrammet. Og det beste er at elevene synes det er kjempegøy!
Les hele saken her »

Thea er lærer på Lierbyen skole

Kodekraft i klasserommet

Thea Marie Engen fra  Lierbyen skole er faglærer i matte og naturfag, og underviser i valgfaget teknologi og design i 10. klasse. 
– Kodekraft er en super inngangsdør til koding fordi det ikke krever noen forkunnskap. Jeg lærer sammen med elevene, og ofte er elevene bedre enn meg. Dét synes de er ekstra stas, sier Thea.

Les hele saken her »

Yngve underviser Kodekraft digitalt

Digital undervisning ble en suksess

Takket være høy etterspørsel, vil også elever på 9. trinn få delta på årets «Kodekraft» – vitensentrenes gratis, digitale kodeundervisning! På landsbasis deltok hver fjerde elev på 10. trinn på «Kodekraft» i 2020. Det vil si over 9 000 elever fordelt på 472 klasser. På grunn av stor etterspørsel, vil også elever på 9. trinn få anledning til å melde seg på i år.
Les hele saken her »

Banner med logo