super:bit-oppdraget

 

Nå skal du få lære deg å bruke micro:bit! Vi skal blant annet få den til å styre bilen Bit:Bot. Men aller først må vi lære litt om programmering, og hvordan vi overfører programmer til micro:biten.

 

Illustrasjon

Kom i gang med micro:bit!

Kom i gang med micro:bit!

Elever med micro:bit.

Mål med øvelsen:

Målet med øvelsen er å lage enkle programmer i MakeCode og laste dem ned til micro:bitten. 

Hvis de ikke allerede har gjort det, er dette tiden for å lære elevene hvordan de overfører et program til micro:bit. Dette kommer an på hva slags platform skolen bruker, så se egne veiledninger for dette her

Utstyr

  • micro:bit
  • usb-kabel
  • batteripakke om du bruker iPad

Lag en animasjon

Det enkleste man kan gjøre er å få micro:bitten til å vise bilder. Kan du lage en animasjon av minst tre bilder som går i løkke?

Programkoden finner du også her.

Trykk på knappene og skriv navnet ditt

micro:bitten har to knapper på fremsiden, A og B. Kan du lage et dataprogram som gjør at når du trykker på knapp A vises navnet ditt og når du trykker på knapp B vises navnet til din læringspartner?

Programkoden finner du også her.

Ikke rist meg!

micro:bitten har et akselerometer som kan registrere endring i bevegelse og risting. Kan du få micro:bitten til å skrive «Au!» når noen rister på den? 

Programkoden finner du også her.

Kjør en meter med BitBot

Kjør en meter med BitBot

Lærer og elev programmerer.

Mål:

Roboten skal starte når man trykker på knapp A. Den skal kjøre frem 1 meter, snu 180 grader og kjøre tilbake igjen.

Elevoppgave:

  • Roboten styres med egne blokker som sier noe om hvor fort motorene skal bevege seg, fra 0 til 100%, og hvor lenge de skal bevege seg i millisekunder (ms).
  • Sett sammen blokkene så programmet virker. Last ned til micro:bitten, sett roboten ned på gulvet og trykk på A for å teste.
  • Hvilken fart/tid skal du ha for å løse oppdraget?

Programkoden finner du også her.

Kjør ei løype med BitBot

Kjør ei løype med BitBot

Bit:Bot kjører på Smartby-matte.

Mål med øvelsen:

På Smartbymatta er det markert en vei med sort midtstripe. Kan du få BitBotten til å kjøre på veien fra start til mål? 

Utstyr

  • micro:bit
  • BitBot
  • Smartbymatte (eventuelt en vei du har tapet opp på guvlet)

Tips

  • Løypa er markert med START og MÅL. 
  • Her får dere bruk for tallene dere brukte (fart og tid) fra forrige oppgave! 
  • Det er lurt å måle hvor lange strekningene i løypa er og anslå vinklene på svingene - før dere begynner å teste.
  • Hvis dere ikke har matte tilgjengelig, går det også helt fint å teipe opp en liten bane på gulvet.

 

Smartby-matte for Bit:Bot.

Smartby-matte for Bit:Bot.

Programmering

Programkoden finner du også her.

Elever programmerer.
Elever holder micro:bit.
Teipet bane for Bit:Bot

Teipet bane for Bit:Bot