Dette er et støtteverktøy for lærere som skal gjennomføre super:bit-oppdraget til sine elever spesielt utviklet for mellomtrinnet. Ressursen er delt inn i forarbeid, super:bit-oppdraget, etterarbeid, bonusoppgaver. Nederst finnes en oversikt over hvilke kompetansemål de ulike oppleggene dekker.
Forskjellen mellom lærersidene og elevsidene er at lærersidene også har en fasit. Oppleggene tar utgangspunkt i det utstyret som skolene har fått tildelt.
For bruk mot elever på ungdomsskole eller videregående, les mer her.
Her er tre enkle og praktiske oppgaver som kan gjennomføres uten datamaskin for å forstå de grunnleggende konseptene bak programmering.
super:bit-oppdraget gir elevene en introduksjon til praktisk bruk av programmering. Oppgavene her vil normalt gi alle nok å jobbe med i to timer.
Her finner du flere morsomme og utfordrende programmeringsoppgaver. Vi anbefaler at elevene får prøve seg på 2-3 av disse. Utstyret som trengs følger i super:bit-klassesettet.
Programmér mer! Med super:bit-utstyret som skolen har mottatt (eller snart får) fra ditt vitensenter, er mulighetene mange. Her finner du kreative, morsomme og utfordrende oppgaver som kan være aktuelle i flere fag (ref. læreplan og kompetansemål). Her er det flere filmer som viser flere spennende aktiviteter og oppgaver dere kan gjøre:
Har du spørsmål eller ønsker å dele erfaringene dine, gjør det gjerne på Facebook-gruppen for super:bit-lærere.
Kunst og håndverk 5.- 7.trinn:
Naturfag 5.-7 trinn:
Matematikk 5. trinn:
Matematikk 6. trinn:
Matematikk 7. trinn: