Dette er et støtteverktøy for lærere som skal gjennomføre super:bit-oppdraget til sine elever. Det kan være sjette trinn, som vitensentrene gjennomfører programmet til, eller 5. og 7. trinn. Opplegget fungerer meget godt på hele mellomtrinnet. For bruk mot elever på ungdomsskole eller videregående, les mer her.
For å få tiltenkt læringsutbytte bør forarbeidet, super:bit-oppdraget og noen av oppgavene fra etterarbeidet gjennomføres.
Her er tre enkle og praktiske oppgaver som kan gjennomføres uten nett og teknisk utstyr.
super:bit-oppdraget gir elevene en introduksjon til praktisk bruk av programmering. Oppgavene her vil normalt gi alle nok å jobbe med i to timer.
Oppgave: Programmering uten skjerm
Oppgave: Kom i gang med micro:bit
Her finner du flere morsomme og utfordrende programmeringsoppgaver. Vi anbefaler at elevene får prøve seg på 2-3 av disse. Utstyret som trengs følger i super:bit-klassesettet.
Oppgave: Kjør på veien gjennom hele byen
Oppgave: Styr trafikken med trafikklys
Oppgave: Lag en robotgressklipper som unngår hindringer
Oppgave: Lag en selvkjørende bil
Oppgave: Lag en radiostyrt bil
Programmér mer! Med super:bit-utstyret som skolen har mottatt (eller snart får) fra ditt vitensenter, er mulighetene mange. Her finner du kreative, morsomme og utfordrende oppgaver som kan være aktuelle i flere fag (ref. læreplan og kompetansemål). Har du spørsmål eller ønsker å dele erfaringene dine, gjør det gjerne på Facebook-gruppen for super:bit-lærere.
Med micro:bit og bit:bot kan dere kode for å tegne. Her er en film fra oss i super:bit som viser hvordan: