To elever sitter foran en dataskjerm

LydLab - lag musikk til video

Har du noen gang blitt fascinert eller giret av musikken når du ser film? LydLab er er undervisningsprogram hvor elevene skal lære seg å programmere musikk til filmklipp. 

Hva skjer i dette læringstilbudet? 

I LydLab får elevene skape magi mellom lyd og bilder når de får muligheten til å programmere musikk til filmklipp. Gjennom bruk av verktøyet Soundtrap kan elevene lage musikk og lydeffekter ved å benytte seg av sekvenser, løkker og kommandoer. Dette skoleprogrammet er utformet i tråd med kompetansemålene i læreplanen.

Gjennom LydLab får elevene en unik mulighet til å utforske musikk og programmering på en kreativ måte. Ved å kombinere disse fagområdene blir elevene engasjert og inspirert til å skape sin egen musikk til video.

Bakgrunn for prosjektet 

Klasser på 7.-9. trinn ble invitert til et helt nytt læringstilbud i 2023.

Prosjektet startet da Equinor inviterte til et samarbeid i forbindelse med Festspillene i Bergen våren 2022. Målet var å tilby et program som kombinerte musikk og programmering.

Tilbudet ble utviklet av formidlere ved vitensenteret VilVite i Bergen. Det ble lagt vekt på at tilbudet skal stimulere deltakernes kreativitet. Etter stor etterspørsel har tilbudet blitt utvidet og tilbys nå ved de fleste vitensentrene. Tilbudet får svært gode tilbakemeldinger fra elever og lærere.

Både utvikling og gjennomføring er støttet av Equinor Morgendagens helter.

Bli med på LydLab

Tilbudet retter seg primært mot elever på 7.-9. trinn, men kan også utvides til å inkludere 10. trinn. Hvis du ønsker å delta eller ønsker mer informasjon, ta kontakt med ditt nærmeste vitensenter.

Følgende vitensenter tilbyr LydLab:

 

Tilknytning til læreplan

5.-7. trinn 
Musikk: kompetansemål
- Lytte, eksperimentere og skape nye uttrykk med instrumenter, kropp, stemme eller lyd fra andre kilder, og presentere resultatet. 
- Bruke teknologi og digitale verktøy til å skape, øve inn og bearbeide musikk.

Naturfag: kompetansemål
Utforske, lage og programmere teknologiske systemer som består av deler som virker sammen. 

8.-10. trinn 
Kunst og håndverk: kompetansemål 
Utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter.

Musikk: kompetansemål 
- Skape og programmere musikalske forløp ved å eksperimentere med lyd fra ulike kilder 
- Utforske og formidle musikalske opplevelser og erfaringer, og reflektere over bruk av musikalske virkemidler 
- Lytte og prøve ut ulike uttrykk og begrunne valg i skapende prosesser fra idé til ferdig resultat 

 

Antall: Inntil 30 elever
Varighet: ca. 105 min.
Målgruppe: 7. – 9.trinn
Fagområder: Musikk, Kunst og håndverk, Naturfag
Bestilling: Ta kontakt med ditt nærmeste vitensenter.