Når du har laget deg et område, kan du fylle det med ulike energityper

Det finnes mange måter å skaffe seg energi på her i verden, både fra fornybare og ikke-fornybare energikilder.

Lag ditt eget energisymbol: 

Det sier seg selv at de ulike energitypene bør se forskjellige ut. Husk at du kan tegne dine egne sprites ved å klikke på det firkantede feltet, som er grått for nyopprettede sprites. Du kan endre størrelsen på tegneområdet nede til venstre (standard for sprites er 16x16 piksler).

Trykk "Done" nede til høyre når du er fornøyd.

 

Lag en ny energitype:

Hvis du vil lage en energitype som oppfører seg annerledes enn den du allerede har, trenger den sin egen type (kind). Dette fikser du ved å velge lage en ny sprite og gi den en passende type (kind) ved å klikke på "Add a new kind".

Å fordele disse utover på kartet fikser du, tror jeg.

For å plassere sprites på havet, må du velge gjennomsiktig (grårutete) flis:

Kodeblokk 

Lag ulike overlapp-regler for de ulike energitypene:

Hva som skjer når du "fanger" et energisymbol kan du angi i overlapp-vinduet. Du har et slikt allerede fra den første energikilden du lagde.

Denne gangen må du endre hvilken type reglene gjelder, for eksempel hvis spilleren din overlapper med en fornybar energikilde kontra en ikke-fornybar energikilde.

Hva med at de fornybare ikke forsvinner, men bare dukker opp et annet sted på brettet. Klarer du det?

Kodeblokk

 

Ulike energikilder med ulike egenskaper:

Noe av det som gjør det så fristende å bruke ikke-fornybare energikilder som olje, kull og gass har å gjøre med hvor mye energi man får av disse. Det er lite som kan konkurrere med energitettheten de fossile brennstoffene har å by på.

Kan dette gjenspeile seg i spillet ditt? Kanskje man får mer energi når man bruker en slik enn når man bruker en fornybar energitype? Men den ikke-fornybare blir jo borte, det gjør ikke den fornybare.

Hvis du sitter HELT fast og trenger å se hvordan koden kan se ut, kan du klikke her.