Banner

Slik lager du en helt ny energitype

Energi kan utvinnes og utnyttes på mange forskjellige måter, for eksempel fra solceller, fossiler, vann- eller vindkraft. Nå som du har fått "mad skills" (!) og blitt en Semi-Pro i MakeCode Arcade, utfordrer vi deg til å designe dine egne energityper og gi dem ulike egenskaper.

Tegn symboler

Det er en fordel om energitypene i spillet ser litt forskjellige ut, slik at du enkelt kan skille dem fra hverandre. I denne tutorialen lærer du å designe dine egne symboler:

Tegn "sprites" ved å klikke på det firkantede feltet som vises i grått for helt nye "sprites". Størrelsen for "sprites" bør settes til 16 x 16 piksler. Etterpå er det bare å tegne akkurat det du vil. Det er lov å være kreativ!

Du kan endre størrelsen på tegneområdet nede til venstre for å gjøre det enklere. Når du er fornøyd med mesterverket ditt, trykker du "Done" nede til høyre.

Lag en helt ny energitype

For å lage en energitype som oppfører seg annerledes enn den du allerede har, trenger den sin egen type ("kind").

Lag først en ny "sprite" og gi den deretter en type ("kind") ved å klikke på "Add a new kind". Etterpå fordeler du den nye energitypen utover kartet ditt.

Gif-video av hvordan man kan designe et ikon

NB! For å plassere sprites på havet, må du velge en gjennomsiktig/grårutete flis:

Koding av havvind

 

Overlapping av ulike energityper

Hva som skjer når du "fanger" et energisymbol kan du angi i overlapp-vinduet. Du har et slikt vindu allerede fra den første energikilden du lagde.

Denne gangen må du endre hvilken "type" reglene gjelder for. Hvis spilleren din for eksempel overlapper med en fornybar energikilde, kontra en ikke-fornybar energikilde.

Eller hva med at de fornybare ikke forsvinner, men bare dukker opp et annet sted på brettet – klarer du å legge inn det?

Bilde av koding

Energikilder med ulike egenskaper

Noe av det som gjør det så fristende å bruke ikke-fornybare energikilder som olje, kull og gass har å gjøre med hvor mye energi vi faktisk klarer å utvinne fra disse. Det er lite som kan konkurrere med energitettheten som de fossile brennstoffene har å by på.

Klarer du å gjenspeile dette premisset i spillet ditt, ved at du får mer energi ved å bruke en slik kilde enn en fornybar energitype? (Den ikke-fornybare energitypen blir jo borte, i motsetning til den fornybare)

Prøv selv først, men hvis du sitter HELT fast og trenger å se hvordan koden kan se ut, klikker du her.

Bilde av tegning av havvind

Hvordan vil ditt energisymbol se ut?

Vindparken til equinor

Vindpark fra Equinor