Banner

Lag din egen, fornybare energitype i spillet

Fremtidens energi kan utvinnes og utnyttes på mange forskjellige måter, for eksempel fra solceller, vann- eller vindkraft. Nå som du har vist skills verdig en MakeCode semi-pro, utfordrer vi deg til å designe din egen, fornybare energitype og gi den unike egenskaper. 

Tegn et nytt energisymbol

Det er en fordel om energitypene i spillet ser litt forskjellige ut, slik at du enkelt kan skille dem fra hverandre. 

Når du oppretter en ny type "sprites", kan du tegne hvordan disse skal se ut ved å klikke på det firkantede grå feltet. Størrelsen for "sprites" bør settes til ca. 16 x 16 piksler. Etterpå er det bare å tegne akkurat det du vil. Vi bruker havvind som eksempel, men her er lov å være kreativ!

Du kan endre størrelsen på tegneområdet nede til venstre for å gjøre det enklere. Når du er fornøyd med mesterverket ditt, trykker du "Done" nede til høyre.

Lag en helt ny energitype

For å lage en energitype som oppfører seg annerledes enn den du allerede har, trenger den sin egen type ("kind").

Lag først en ny "sprite" og gi den deretter en type ("kind") ved å klikke på "Add a new kind". Etterpå fordeler du den nye energitypen utover kartet ditt. Hvis du allerede har brukt ordet havvind på spriten din, kan du ikke velge den på nytt, men "vind" fungerer jo også fint.

NB! For å plassere sprites på havet, må du velge en gjennomsiktig/grårutete flis:

Eksempel på løkke med havvind som plasseres på havet.

 Havet er stort., så lag gjerne en løkke som repeterer disse stegene 100 ganger også.

Overlapping av ulike energityper

Hva som skjer når du "fanger" et energisymbol kan du angi i overlapp-vinduet. Du har et slikt vindu allerede fra den første energikilden du lagde.

Denne gangen må du endre hvilken "type" reglene gjelder for, ettersom det kanskje skal være andre regler som gjelder for havvinden som for energien på land. 

Kanskje havvinden ikke forsvinner, men bare dukker opp et annet sted på brettet – klarer du å legge inn det?

Overlaphendelse når spilleren overlapper med havvinden

Energikilder med ulike egenskaper

Noe av det som gjør det så fristende å bruke ikke-fornybare energikilder som olje, kull og gass har å gjøre med hvor mye energi vi faktisk klarer å utvinne fra disse. Det er lite som kan konkurrere med energitettheten som de fossile brennstoffene har å by på.

Klarer du å gjenspeile dette premisset i spillet ditt, ved at du får mer energi ved å bruke en slik kilde enn en fornybar energitype? Samtidig blir jo de ikke-fornybare energitypene borte, i motsetning til de fornybare.

Prøv selv først, men hvis du sitter HELT fast og trenger å se hvordan koden kan se ut, klikker du her.

Vindpark fra Equinor

Vindpark fra Equinor

Animert GIF som viser hvordan man gir nye sprites sin egen type/kind.

Bruk kreativiteten og lag din egen energisprite.