Hvis spritene i spillet ditt blir animert, vil spillet bli mer "levende" og pent å se på. Her viser vi deg hvordan du kan lage en liten animasjon når spilleren fanger energi.
Den enkleste metoden å legge til en animasjon på er å utvide destroy otherSprite-blokken og legge til effekter fra nedtrekksmenyen. Prøvb deg frem med noe du synes passer og ser pent ut.
Under Advanced i menyen finner du Functions. Funksjoner lar deg lage en kodesekvens som kan "aktiveres" ved hjelp av en blokk.
I menyen velger du Make a Function:
Gi funksjonen din ett navn (for eksempel "Ta energi"):
Inne i funksjonen kan du legge inn animasjonen. Vi velger blokken set mySprite image to fra Sprites-menyen og endrer vi bildet slik at vi ser en forandring. Pausene angir hvor lenge hvert bilde vises.
Vi har nå en blokk som heter call Ta energi i Functions-menyen:
Vi legger denne blokken inn i on sprite of kind Player overlaps otherSprite-løkken. Da ser det slik ut:
Hvordan ble det? Prøv deg frem for å lage noe du blir fornøyd med.
I det siste har MakeCode Arcade fått en oppdatering som gjør det enklere å lage tilpassede animasjoner. I eksempelet under bruker vi dette til å lage en animasjon der lynene popper ut når vi tar dem.
NB: Man kan gå inn på tegningen av lynet der lynene opprettes og bruke markeringsverktøyet og kopiere lynet derfra. Da kan man lime det inn i animasjonen for å danne et utgangspunkt man kan jobbe videre med.
Man kan legge til og gjerne frames i animasjonen til høyre.
NB: Pass på å legge inne en pause etter animasjonen så den rekker å spilles av før destroy sprite aktiveres.
Og slik kan animasjonen se ut: