Når noen få nasjoner sitter på store ressurser, er det ikke så rart at mange fra nasjoner med færre ressurser ønsker å flytte over grensen. Her viser vi deg hvordan du kan simulere grensekontroll i spillet ditt.
De fleste land i verden setter begrensninger på hvor enkelt eller vanskelig det er å reise inn i landet. Spesielt rike land fører ofte en innreisepolitikk som først og fremst skal sikre at landets ressurser forblir i landet, eller i alle fall hos landets innbyggere.
NB: Du bør har fullført tutorial 2 før du prøver deg på denne.
Det kan være lurt å lage en egen type "tile" akkurat på grensen. Da blir det lett å se hvor åpningen i veggen du skal lage bør være, pluss at du har et punkt hvor du kan plassere en grensevakt også.
Hvis du klikker på den grå firkanten ved "set tilemap to", kan du også legge inn usynlige vegger som spilleren ikke kan komme seg forbi.
Klikk på veggsymbolet og bruk tegneverktøyet, så tegner du vegger inn til punktet der grensekontrollen skal foregå. Slik som dette:
Grensekontroll-tile
Hvis du vil lage en ny sprite som skal vokte grensen mellom de to områdene, trenger den sin egen "type (kind)". Dette fikser du ved å velge "lag en ny sprite" og gi den en passende "type (kind)" ved å klikke på "Add a new kind".
Velg et navn på "sprite-en" og en "type" som du synes passer. Når det er gjort, plasserer du vakten på den "tilen" du har valgt som grensekontroll.
Plasser vakten på feltet mellom de to områdene og hent inn en "overlap"-blokk, slik at du kan kontrollere hva som skal skje hvis spilleren overlapper med vakten.
Kanskje vakten slenger spilleren tilbake til et felt inne på området sitt? Kanskje spilleren kan komme forbi hvis den har klart å samle nok energi først? Går det an å bestikke vakten med litt energi, kanskje? Eller kan spilleren klare å snike seg forbi på et vis?
Hvis du sitter HELT fast og trenger å se hvordan koden kan se ut, kan du klikke her.